Jun 30, 2009

Petang tadi saya menonton Duke; a TV programme hosted by former Amazing Race Asia's winners. Tajuk discussion mereka menarik hati saya iaitu, "Can Man and Woman be friend?" Ada beberapa points mereka suggested in order to maintain a platonic relationship antara lelaki dan perempuan. Antaranya, perlu jujur dlm perhubungan dan transparent with each others feeling. Juga, jgn sesekali think about your friend in sexual related thought (ditujukan untuk lelaki khasnya). Ada betulnya juga..because the thin line between real friendship and relationship is too hazy. Adakala persahabatan yg akrab boleh menjadi hubungan yg lebih intim (marriage is what I meant) dan ada kala persahabatan itu kekal dlm konteksnya sehingga kedua-dua men and women itu sendiri berumahtangga dengan pasangan masing-masing. But, apabila berumahtangga, keakraban itu adakalanya tidak disenangi spouse masing-masing. Yelah, kalau dulu boleh la keluar makan atau minum berdua apabila ada masa lapang tanpa halangan namun apabila sudah berkahwin, adakah kita tetap melakukan perkara yg sama? Mungkin juga masih keluar minum atau melepak bersama TETAPI sudah tentu bersama spouse masing-masing kan? It's the reality of the opposite friendship. Saya had gone through this for several time. Because I prefer to befriend with guys (they are bunch of crazy and happening person for me) rather than girls..hakikat ini telah saya tempuhi seawal secondary school lagi. Bila persahabatan yg terlalu akrab telah menerbitkan rasa sayang yg telah melepasi zon sempadan yg sepatutnya.
And also the pitiful ways of ruined friendship because of the uninvited feelings yg lahir kemudiannya setelah masing-masing dewasa. Saya bukan kata hanya saya sahaja yg menolak cinta dari sahabat baik...saya juga putus cinta (terpaksa diputuskan) dengan sahabat baik saya sendiri. Bererti saya juga telah melanggar peraturan dlm persahabatan antara lelaki dan perempuan. Dan keadaan itu lebih menyakitkan bukan? Kerana saya kehilangan cinta dan juga persahabatan yg telah dibina sekian lama.
So, what do you think? Bolehkan lelaki dan perempuan menjadi sahabat akrab? For me, boleh...kerana saya juga masih mempunyai sahabat lelaki yg akrab hingga sekarang. Macamana? Hubungan itu masih diteruskan dan both my husband and his wife selalu dibawa menyertai aktiviti minum kopi bersama and both my husband and his wife yakin dengan keikhlasan hubungan kami yg telah lama dari secondary school lagi. Juga, jgn sembunyikan apa-apa dari spouse masing-masing..seperti apabila kawan call or sms..MELAINKAN ianya adalah rahsia yg patut disimpan...simpanlah sampai mati. Itu baru namanya kawan kan?

No comments: