Mar 22, 2010

Masa I single dulu memang suka tengok wayang..even masa study lagi dah terjebak dengan movie marathon ni..dapat pula kawan yg sekepala suka tengok wayang..jadi je plan apa pun..ada few times yg sampai 3-4 kali keluar masuk pintu cinema tu tengok movie. Then bila masuk zaman kerja dah kurang sket sebab duk kat Lumut nun. Nak tengok movie, either ke Ipoh or ke Penang. Paling dekat pun Ipoh la kan. Since the great distance (not that great tapi malas nak drive jauh-jauh), pilih juga movie apa yg paling best. Then zaman engaged, ada juga kadang-kadang keluar tengok movie..tengok pada mood kerajinan dan if tak ada pergaduhan (serious). If ada pun banyaknye dengan kawan-kawan (saya menghargai nilai kebebasan saya sebagai seorang individu yg tidak terikat dengan sesiapa) la. Bila sudah berkahwin, we were apart for awhile so saya masih melepak dan keluar tengok movie dengan kawan-kawan. Masa yang saya habiskan menonton wayang dan kos membayar untuk menonton sebenarnya dah boleh membeli sebuah rumah banglo cash rasanya.
Tapi saya hargai effect dan cantiknya sesebuah cerita yg ditayangkan dipanggung...tetap tak sama dengan kualiti CD atau DVD...yg original..apatah lagi yg pirate la kan. Saya membayar kos untuk satu keindahan yg saya nikmati sendiri.
Then bila saya sudah mempunyai anak...memang tak menonton lagi movie. Susah nak membiasakan Adam dengan suasana gelap, ramai orang dan kesan bunyi yg kuat. Memang ada yg kata if bawa then lama-lama dia akan biasa...takpelah. Saya kenal anak saya and I know he will not be comfortable dengan situasi begitu...maybe not yet. Kami cuma menonton wayang bila Adam takde (meaning dia di kampung sedang bercuti).
Hari ni saya ajak la hubby tengok wayang since Adam sedang bercuti dkampung sebab saya betul-betul nak tengok cerita Alice in Wonderland. Tapi jawapan hubby saya sangat mengecewakan saya. It's ok if dia taknak tengok sebab dia sedang sibuk tapi saya tak kisah untuk pergi seorang dan bergembira seorang...seriously I don't mind to be alone ok. Tapi dia pun nak tengok juga and nak ikut saya tengok juga...maknanya saya tak dapat pergi juga la. Apa-apa pun saya terima la sebab saya isteri dia. Dah dia tak ikhlas nak bagi saya pergi tengok..apa saya nak buat. Masa nilah saya rasa betapa seronokya zaman single saya...ikhlas.
So to those yg masih single..enjoy la your soliditory and kebebasan untuk buat apa sahaja (asal tak langgar batas agama).
note: saya memang tengah marah dan merajuk.

2 comments:

heliocentrism said...

Dear Kak Jue,

Here's my case. I can simply do anything I like and I am also a movie-goer type of person. I love watching movies at the cinema.

But one problem juga aci, and maybe you would feel better sket la kot after this. Even tho I am not attached to ikatan apa-apa kan..(boypren punya halangan, if langgar gak tak dosa kan kan..hehehe)still I can't go to cinema. Why???

Am dying to watch Alice too. Tapi tak leh. Why??

SBB K.TRG TAKDE WAYANG....!!! ARRRGGGHHH...

Do you feel abit better now? Lol

Jue Fauzi said...

Dear Suria,
Unfortunately I'm still disappointed..the un/availability is not the issue sis..sob sob.