Mar 2, 2010


March is back...with another anniversary celebration. Alhamdulillah walaupun dengan segala macam dugaan, jerih perih, dalam beberapa hari lagi lengkaplah 5 tahun usia perkahwinan kami. Very young and if dikira seperti kanak-kanak yg baru nak memahami all sort of things.
And every time this month of the year datang, I will remember the exact words my hubby said to me when he made his first move, "Lepas Raya saya masuk meminang ye" and my response was, "Tuan gila ke?" (he was my senior and still is so panggil dia Tuan la). Masa dia nak cuba mengayat saya tu, dalam bulan Ramadhan..and masa tu saya sudah berpunya. But we stayed at the Officer Mess so masa bulan puasa ramai la kawan-kawan yg menjemput datang berbuka bersama di rumah...ramai-ramai la. And I think dia berpakat dengan kawan-kawan yg lain agar kereta yg lain semua penuh and nak tak nak I have to tumpang him la. And memanglah kawan-kawan masa tu seboleh mungkin nak kitaorang ni menjadi couple walaupun mereka tahu saya sudah berpunya..hampeh.
He asked my parents for my hands of marriage sebelum family dia betul-betul masuk meminang. Betul berani hubby saya ni. Tapi sebelum tu saya dah reject banyak kali dah..even masa bertunang pun banyak kali dah nyaris nak putus.
Hari nikah pula, saya rasa surreal je bila selamat bergelar seorang isteri. Sebabnya hati saya masih milik orang lain...kawan-kawan rapat yg datang pun cakap saya macam blurred je. Kenapa saya terima dia menjadi suami saya? Of course tok kadi merangkap kawan baik ayah saya awal lagi dah cakap...kalau tak cinta tentu la tak daftar nak nikah kan? Tapi sungguh..ringan je mulut saya nak cakap saya tak nak nikah ngan mamat ni tok imam..huhu. Tapi saya fikirkan maruah ibu ayah saya, keluarga saya, maruah lelaki yg nak sangat jadi suami saya dan keluarganya. Dengan segala nasihat dan pandangan saudara mara dan kawan-kawan, saya angguk kepala bila tok kadi kawan baik ayah saya tanya persetujuan saya.
Cuma saya rasa kesal kerana tidak mendengar sendiri lafaz akad nikah yg suami saya lafazkan (saya insisted tak nak ke masjid..teruk kan?) sewaktu mengambil tanggungjawab ayah saya.
Walaupun cinta itu lambat datang, tapi alhamdulillah...kami bahagia. Banyak dugaan yang perlu ditingkah untuk kami bersama selama 5 tahun ini.
Saya bersyukur atas kedegilan hubby saya dalam memiliki cinta saya, semangat yg kuat menjaga saya dengan baik. Terima kasih kerana tak ambil hati bila saya cakap dia gila dulu..hehehe..
Hadiah apa untuk hubby? Biarlah kami sahaja yg tahu.

3 comments:

Suzie said...

wahhh now the story is revealed..haha..eh jue sama la kita,i pun masa nikah blur n dlm hati eh btl ke dia ni dah jadi laki haku..huhu..it took months or maybe years for me to really say yes he's the one (pls slap me) :p no la,dia mcm ntah la susah nak explain sbb masa tu my ex still 'cucuk' me kot even i dah kawen but now mmg tkde la kan sbb i selalu fikir lelaki yg sanggup dtg n propose us serta melalui susah pyh just to be with us tu la yg benar2 sincere :-)

Jue Fauzi said...

Hehehe..ini kira synopsis la..maklum la, nikah dah sembilan bulan baru buat kenduri kawen..macam-macam la in between tu. Walaupun dh jadi isteri, bila tak tinggal bersama..rasa diri masih single la kan. It took me about 2 years to realize HE IS THE ONE..lambat kan..nasib baik belum terlewat.hehe..yeah..agree with u..tapi best sebenarnya cinta selepas kahwin ni..many surprises (pleasant and of course unpleasant pun ada.

aishah zaharin said...

sweet giler! :D