Feb 4, 2010

Since hari ni hubby dah start working after 2 days leave to take care of me (thanks darling), I am left to my own with not so much to do..notice I didn't say 'with nothing I could do'..hehehe. Hubby FORBID me..gosh...he spats (literally of course) it to my face when I said I'll do the laundry and vacum the bedroom. Honestly, I can't just lying like invalid on the bed..can I? The only things he allowed me to do are watching tv, reading and browse the net..and do my assignment...erk..
Tapi I did the laundy juga..hahaha..just few blankets and comforter that need to be washed je..itupun masuk washing machine je. Since basuh baju kitaorang usually hand wash..hubby la yg buat..lalalala..by the time dia comes back from the office, semua ni dah kering, berlipat dan bersusun dlm wardrobe dah..unless he check my blog, he won't know..hehehe.

Semalam, we went to Meru for body massage. Mak Lang my hubby memang kejenye urut orang..taking care of orang-orang under confinement. Masa bersalinkan Adam, dia dan arwah nenek hubby la yg jagakan I for 2 weeks. My body dah started rasa bloated dengan angin and sakit-sakit..bila Mak lang massage me..meletup-letup sana sini. Then she advised me to take jamu regularly, jaga makan and exercise to keep the shape and to be healthy.She asked me to pantang betul-betul since dah dua kali miscarriage.
I ni rajin juga ambil jamu(rajin bila my mom and mak mentua mula bersuara)..hahaha...tapi bila datang time busy..lupa juga. And masa pindah that day, I left all the jamu kat PD. So, taklah makan dah..alasan, alasan..
So starting semalam, I start dengan hot cream, pilis halia dan body corset..alasan tak pakai bengkuk..susah nak bend..boleh? cuba korang pakai bengkuk yg sampai peha tu..bila nak buang air satu hal la..nak bend masyaallah seksa kan? Since corset Beautiful saya yg beribu tu tersimpan je..baik la saya gunakan dia.Taklah hubby kata..membazir beli je kan? hehehe..bijak, bijak. I told him..one day I'm going to put those corset thingy to a good use..betul kan, kan?

Since I have plenty of time (bahagia rasanya), I upload the pics (walaupun sangat s..lll...oooo..wwwwww) of my confinement practices..hahahaha..ayat!!
These pills bukan Mak Lang yg prescribe tapi Dr yg suh I amek sampai next appoinment which is on 13 Feb 2010. Saya sangat tak suka makan ubat..apalagi yg gemuk-gemuk tu..tapi amazingly saya masih tak 'ponteng' lagi makan ubat-ubat ni tau..hehehehe..dah sedar mungkin.

From left: jamu yg selalu saya makan (mak lang bekalkan), ginger cream as a pilis untuk buang angin dalam badan, body contour gel untuk kasi pecah itu lemak yg sangat banyak and nutmeg oil for buang angin juga and panaskan badan. This time saya cuba Leesa Formula punya produk and saya rasa both are bagus sangat..sampai berpeluh-peluh saya. I bought one set which ada 5 barang dlm kotak tu..tapi so far saya guna dua produk ni dulu. Then saya pakai corset..erk..tak payah la letak gambar..

Apakah ini?hehehe..inilah stokin saya dlm rumah. If keluar rumah saya akan pakai yg panjang. Yg colourful tu pemberian kawan saya dari Korea..ada satu lagi tapi lupa dimana saya letak. Yg hitam putih tu mak saya beli di Madinah..saya ada dua juga warna gray satu tapi saya dah basuh. Rasanya lagi selesa pakai jenis ni dalam rumah tapi bila keluar harus pakai yg bertutup semua.



Ni cuma gambar-gambar yg menunjukkan saya ada banyak masa..hehehehehe..eh, ada lagi ni..



Ni daun-daun yg perlu direbus sebelum saya mandi dengan air rebusannya. Ada daun pandan, daun sireh dan yg panjang tu namanya pokok tetulang..jgn tanya saya..saya tak tahu kenapa namanya begitu. Daun-daun ni mak mentua saya carikan untuk saya mandi.



Saya ada periuk tanah yg before this I use to renih akar kayu and rebus daun tapi someone borrow it sampai sekarang masih belum dipulangkan..hmmm..camane? so guna la periuk mana ada untuk rebus daun-daun ni.Saya rebus sekejap aje sebab...

..saya masukkan dalam tub dan buka air panas..hahahaha...dan after a good scrub, saya rendamkan badan dalam air rebusan daun-daun ni..semerbak naik bau daun sireh dan pandan. Saya tak bilas sebab tadi dah scrub the ointment yg melekat dibadan kan..and pakai krim halia..pakai corset..done. Mudah je sebenarnya tapi biasalah...owh, dalam sehari, saya ulang 2 kali..pagi dan petang.

note: lain orang, lain cara..ini simply my way of following nasihat orang tua-tua. If tak nak buat pun takpe..hehehe


3 comments:

heliocentrism said...

Dear Kak Ju,

Take care okay. Rest betol2. Dengar ckap hubby tu, jangan degil. hehe..

See ya soon!

Shasha said...

kak ina...get well soon ok.kene rajin2 makan ubat.hehehe...tgk cam best jer bathtub tu..xyah g spa...best rs cam nak join skali je..hehehe :D

Jue Fauzi said...

suria-hehe..thanks.
Mona-skang kak ina jimat duit dari gi spa..buat sendiri aje..tq.