Aug 31, 2010

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA YG KE 53

I would think my parents memang patriotik. Bendera Malaysia bukan setakat dipasang dibulan Merdeka aje but sepanjang tahun. Rasanya semangat tu ada kena mengena dengan pengalaman mereka yg lahir di circa 50-an. Samada they are still young or sudah berusia ketika negara kita mendapat Kemerdekaan sendiri, kehangatan semangat tu masih ada.
Saya terasa juga ingin sertai perarakan di Stadium Bukit Jalil pagi ni, bawa Adam menghayati nilai Merdeka yg diselit dalam ritual perbarisan. Mungkin orang lain punya interpretasi yg berbeza but bagi saya, apabila KKU (Kawalan Kehormatan Utama) berjalan masuk, berhenti dan berbaris menanti Pemimpin Negara, ianya satu disiplin yg melambangkan a certain degree of discipline semasa Pemimpin-pemimpin terdahulu berusaha mendapatkan kemerdekaan untuk Malaysia. Tapi, Adam, being anak zaman yg penuh kesenangan, memang susah diurus bila berada di ruang tertutup yg panas dan sesak. The second best bagi saya ialah bersila didepan tv seawal bangun sahur pagi ini untuk menonton lintas langsung dari TV3. Selalunya bila cuti, saya lebih suka tidur merehatkan badan dari berjaga menonton tv tapi I guess, sebab nak rasa juga meriahnya kita sambut merdeka..sanggup jugalah.
Jadi, for this post, saya dedikasikan untuk jerih payah golongan yg terdahulu, and also the unsung heroes and heroins yg membolehkan kita menikmati erti merdeka. Tanpa mereka, tak mungkin kita dapat menikmati kemajuan, kemerdekaan dan pembangunan hari ni.
For hubby yang jauh bertugas di bumi Congo, saya pasti dia lebih merasai betapa nikmatnya merdeka di negara kita bila berada disana.
SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN NEGARA YG KE-53. SEMOGA KEDAMAIAN DAN KEAMANAN YG KITA KECAPI SEKARANG AKAN BERKEKALAN SELAMANYA. INSYAALLAH.

No comments: