Dec 24, 2008

Towards the year end


Ada banyak kerja sebenarnya yang perlu di settle sebelum menjelang tahun baru nanti. For most people, year end ni dah tak banyak kerja but for me it's the other way around. Actually those work taklah banyak pun dalam sense yang sebenarnya but since aku buat on my own sweet time tu yang lama tu.


Since boy tahun 2 dah start kelas during the middle of the month aritu, aku in process of settling the oral test first. Reason being, bulan Feb hingga Mac adalah bulan-bulan yang sangat busy so bila dah prepare oral awal, taklah kelam sangat nanti nak cover semua syllabus. Yang penting untuk boys yang akan ambil SPM ni, important topics are covered.


Masa aku study dulu and menimba ilmu di luar negara, education field is enjoyable in the sense of aku enjoy discover new things with my students. Even the objectives of teaching juga berbeza dari dulu. Nowadays rasanya objektif pengajaran aku dah berubah menjadi exam-oriented. Which aku memanglah against it...for me to learn something tu perlukan penekanan dan penglibatan yg menyeluruh dan berdasarkan sasaran jangka panjang. Bukanlah berdasarkan sasaran jangka pendek seperti untuk mendapat markah yang cemerlang dalam exam. Hakikatnya, apa yang students belajar sekadar untuk lulus exam tak kekal lama dan they don't get much.


Mungkin disebabkan isu-isu ni aku rasa kecewa dengan situasi sekarang and menyebabkan aku rasa perlu bagi aku berhenti dan mencari arah baru. Maybe aku akan rasa lebih gembira dan berpuas hati.

No comments: