Dec 23, 2008

Seminar Wanita Tentera Darat 2008

Yesterday I was at KL attending a seminar which officiated by Ybgh Panglima Tentera Darat. The seminar was for the women in the Armed Forces.Usually this type of seminar will take 3 to 4 days but this time around the JKHEWTD agreed to make it to 1 day affair which for us who have to travel all the way from PD was quite tiresome.But being a personnel, none of us even quipped a complaint...alah bisa tegal biasa (thanks to my BM sifu as I'm progressing quite well in this).
As the assistant to the Master of Ceremony, I was involved with the preparation and the script. As I have to left the Auditorium earlier, I miss out a very interesting talk given by INTAN's representative.
Banyak isu-isu menarik yang dibincangkan antaranya ialah kesesuaian wanita dalam perkhidmatan Angkatan Tentera. Dlm Tentera sebenarnya, komposisi wanita adalah 9.1% bagi Pegawai dan 8.5% untuk Lain-lain Pangkat berbanding komposisi lelaki. Bila menjadi minoriti dalam bidang yang majoritinya adalah lelaki, banyak isu yang timbul dan perlu ditangani. Juga kesesuaian wanita untuk diserapkan dalam Kor-kor Infantri (Kor Tempur) dan ditempatkan di bahagian Operasi dalam misi PBB.
Berdasarkan kajian yang dibuat, fungsi wanita di bahagian operasi bagi Kor Infantri adalah terhad dan 'pilot project' penempatan anggota di 9 Bgd Para adalah kurang berjaya. Seperti yang ditekankan oleh Ybgh PTD, limitasi ini adalah kerana punca-punca tertentu seperti kekurangan infrastruktur untuk penempatan wanita. Jadi sifat kewanitaan itu bukanlah limitasi yang utama walaupun tetap menjadi satu isu.
Being in the field, bekerja bersama kaum lelaki memerlukan kebijaksanaan untuk menilai dan kematangan untuk bertindak. Jika tersalah menilai dan bertindak, macam-macam masalah yang berlaku seperti yang sedia ada pada hari ni. Apa yang penting bagi saya sebagai anggota tentera ialah kita practice disiplin yang diterapkan semasa mula-mula kita join the service.Semangat kekitaan atau espirit de corps adalah sangat penting untuk jatidiri sebagai anggota tentera. Yang paling penting ialah kita sentiasa tanya diri sendiri apa sumbangan kita pada Negara..bukan persoalkan apa Negara telah beri pada kita. Saya percaya, jika kita telus dalam following the rules and regulations, Malaysia akan sentiasa terpelihara dan wanita akan menjadi simbol penting dalam perkhidmatan ini.

No comments: