Nov 28, 2008

Kesabaranku diuji


Oleh kerana hari ni aku takde sesi jadinya bercuti la di rumah. Niat nak kepejabat di cancell just because I think dah lama aku tak spend time dengan anak teruna kitaorang tu. So instead of going to office and sending him to his baby sitter...kitaorang duk la di rumah berdua. As usual pagi-pagi bawa la anak teruna tu beli kuih and mee hon goreng fave dia. Sikit je dia makan..walhal mama dia kata selalunya banyak dia makan...aku fikir maybe la dia minum susu and kenyang lagi. Bila dah masuk jam 1000 pagi dia dah gosok-gosok mata sambil merengek. Which signaled dia mengantuk nak tidur la tu (bangun awal budak nih..kul 6 pagi dah celik mata dah). So aku bawa la dia masuk bilik tapi dia tak juga nak tidur...siap tunggang botol susu dia kat atas tilam. Makanya lencun la comforter dgn susu dia. After tukar semua (cadar, comforter, sarung bantal dan baju dia since lencun dah dgn susu) aku pun tidurkan dia..tapi dari jam 1030 tu macam-macam kerenah dibuatkan...jam 1230 baru tidur. Aku baru je nak mop lantai disebabkan dia makan skang ni dah tak nak bersuap...dia dah bunyi balik. Baru 45 minit tidur dia dah bangun!!! Sabar sabar sabar...


While dia main kat depan aku cepat-cepat masak nasi kat dia and then suap dia makan..nasib banyak juga yg dimakannya. Yang berterabur kat lantai tak yah citer la..penat mop lantai tak habis lagi dah kena mop lagi nampaknya...after dia makan buah betik..dia merengek lagi. So aku bagi la susu and amatlah berharap agar anak aku ni tidur. Coz dia memanglah tak pandai main sorang-sorang kat depan..nak ada yang temankan sepanjang waktu. So keje umah aku hari ni hampeh satu pun tak leh buat. Aku okay lagi la...tapi bila masuk bab dia mengantuk sangat-sangat and bila aku tidurkan dia..sekali lagi dia buat botol susu dia macam botol kicap...aku menjerit sekuat hati aku...memang aku hilang sabar dah....masa tu agak-agak hampir 3 jam la aku tidurkan dia yang tak tidur jugak walaupun mata dah merah coz mengantuk...pastu boleh la selamba dia je tunggang botol susu dia...cadar and kain yg berlambak dlm washing machine tu pun tak settle lagi..dah buat hal lagi.


Sepanjang hari ni memanglah dia merengek je ngan aku walhal if hantar kat rumah pengasuh dia boleh la pulak behave himself...so today memanglah mood aku tak okay..habis semua orang kena snap termasuklah hubby. This is when people better not to mess up with me la..habis aku trash kan semua orang!!


3 comments:

lemongrass said...

Hehehe Jue,
biasalah kan, anak klu dgn Mummy sendiri 'mengada' dia ada lebih sikit sbb bila lagi kan nak bermanja2 dgn Mummy dia :-). Sama lah mcm my kids. Selalu kena jerit dgn I. Sabar aje lah, hehehe

Hannahadi76 said...

well... itu la routine akak hari2. now u know why akak non-stop membebel haa.... hahaha... sabo la... sebab tu akak kata bkn senang nak jadik cam kitorang ni. kesabaran tu kena tahap gaban punya.

alaaa... setakat sepah sikit2 tu pejam mata je laaa....

Jue Fauzi said...

LG-balik daddy nye bertambah lagi 'mengada' dia tu..huhuhu..

Akak-dah abeh pejam dh ni akak..dah lama dah pejam..hehehehe..

nak buek camano yo..sabo je la kan..anak sendiri kan..hehehe..