Apr 5, 2009

Hari ni tetiba teringat incident yg berlaku beberapa minggu lepas. Before this memang langsung lupa terus but out of sudden, otak aku ni mengeluarkan balik memori yg duk bertapa dlm kotak simpanan. Ceritanya masa aku and hubby gi melawat show house kat Klang dek hubby aku skang ni bercita-cita mengumpul harta tanah sebanyak mungkin (idak le banyak pun sebenornye). As a loyal wifey aku support jek..ala, if merajuk ke hapa ke boleh la lari ke rumah no 2 ke 3 ke..hahaha..kebetulan kitaorang tak bawa Adam coz tujuan sebenornye nak tukar baju kurung yg aku beli tu je. Dah hubby aku tu sangat bertuah tak kabor kat aku ada kenduri hari tu sapa suruh kan?kan ke dah dapat baju baru..hohoho..takpe..kalu camtu tak tau awal sokmo pun takpe..sokmo jugaklah aku dapat baju baru.
Oklah..nak dipendekkan cite yg panjang, kitaorang ikutlah En Khairul brooker umah tu gi tgk showhouse and house nye sekali.Yg sebabkan hubby aku agak berminat tu sebab umahnye dah siap. After discussion and bincang-bincang pasal insentives dan pinjaman dan segala macam..En Khairul pun bawa le kitaorang tgk showhouse. Yg rajinnye, walaupun kitaorang minat dgn yg semi d type (itu je yg mampu je oii) je, Khairul ni bawa la kitaorang tgk banglo segala rupa jenis rumah. Then sampai le kat rumah semi d tapi type lain sket dari yg kitaorang nak. Nampak ada pakcik guard then bila dekat kitaorang dengar ada pompuan cam tak puas hati ngan pakcik guard tu. Kitaorang selamba dek je terus masuk..dah nama pun show house kan?takkan nak minta izin tuan rumah pulak. Yang pompuan tadi tu duk bising-bising...kata dia nak guna umah (showhouse) tu untuk discuss pasal umah dia. So dia taknak sesapa masuk tengok la masa dia nak bincang tu. Apa kes???? Khairul pun tanya la..'Akak beli rumah ni ke?' maksudnye showhouse unit tu la..tapi selalunya showhouse unit pemaju akan jual last sekali dan agak mustahil la pompuan tu beli. Maybe unit lain la. Tapi maintain kerek la pompuan tu..well..aku peduli apa kan?selagi rumah tu bukan dia punya..sesapa nak tengok pun apa kuasa dia nak tahan. Khairul terus la layan kitaorang tanya macam-macam and masa kitaorang dah nak blah tu..nampak ada couple cina masuk..husband pompuan ni pun ada and ada sorang lagi lelaki..tapi yg bestnye..pompuan ni dah buat sofa yg dilekat tanda jangan duduk tu macam sofa umah dia..dengan anak dia duk melompat dengan berkasut lagi..amboi-amboi.
On the way kitaorang keluar, nampak pakcik guard tadi bawa beberapa orang lagi pegawai dia.hehehe..ada la scene menarik tapi malas la nak ambek tau.
While we were in the office, pompuan tu dgn family dia masuk dan terus duduk at one of the table. Rupanya dia bawa ID nak hias umah dia le agaknya..tapi apa ke jahil ke ID diaorang tu sampai nak kena duduk bersidang dlm rumah contoh nak buat keje? Setakat nak ukur tinggi dinding, nak tengok point lampu..semua ada dlm plan..tapi yg membuatkan aku jadi meluat was gaya pompuan tu..dgn takde budi bahasa dan sangat berkurang ajar.
Macam dia sorang jelah mampu beli umah tu dan dia sorang jelah penah upah ID hias umah..aku pelik dengan sikap sesetengah orang macamtu..yg paling malu sebab sebangsa seagama dengan aku. Ish..patutnya orang yg berpendidikan dan berstatus taklah jadi spesis macam tu..kalau aku buat macam tu..tahu dek ibunda ku..mau dihalaunya aku keluar rumah..harus kena gi minta maaf kat pakcik guard tu dulu.
Harap-harap dijauhi la dari mendapat jiran atau sedara-mara yg bersikap seperti pompuan tu..nasib aku tak bawa camera..kalau tak harus gambar dia keluar kat blog aku ni.

4 comments:

Suzie said...

waaa keluar pun slang perak dia..hihi..ye,sy pun tak suka pmpuan kerek mcm tu,perasan bagus jek!

Hannahadi76 said...

akak lak dapat neighbour yang normal tapi bisu. tak bercakap weh. nampak akak je terus dia masuk rumah. agaknya dia takut sebab akak ni over peramah kot. hehehe.....
but setakat ni seme jiran2 akak ok.... especially bibik indon belakang rumah tu.

Jue Fauzi said...

suzie-tak pekat mana pun..sebab selalunya bercakap bahasa standard..nanti hubby tak faham.hahaha.
akak- dia sakit tekak sokmo kut..hehehehe..memang pelik tuh tak bercakap-cakap.

Hannahadi76 said...

cakap je jue. biar hilang skit jawa dia tuh. hehehe
abang kalo cakap nogoghi, memang akan terus tukar cam nenek akak cakap. hancor! kalo cakap slang pekan lagi haru! langsung tak paham mende.