Jan 23, 2013

The Journey part 2

YLepas balik dari hospital tu I rasa the contraction intensified tapi fikirkan maybe awal lagi, I diamkan dulu. Sakitnya lain macam aje this time. Mom paksa I makan petang tu sebab bila dah start sakit tu dtg kerap nanti dh takde selera nk makan katanya and I will need extra energy for the hard work later so I pun makan walaupun takde selera dh sebenarnya. Then after maghrib dah memang nak bercakap pun tak mampu. Around 10 pm camtu I cakap dengan hubby, rasanya it is time to go to the hospital. Masa tu air ketuban memang tak pecah lagi and takde apa-apa show selain dari intense contraction. Sampai kat ER, tetiba urat belakang I tarik. Terus cakap dengan nurse I nak pitam. Masuk untuk check, the same Dr yg checked I petang td bagitau I dah buka 4 cm. So walaupun sakit, I rasa positive la kan. Inshaa Allah dapat le normal delivery this time. I was wheeled to the labour room and bila Dr O&G checked bukaan, I was bewildred, horrified and nervous sebab TAKDE BUKAAN lagi. Rasanya korang boleh imagine kut camane sakit bila dua kali buat VE, plus the second time tu Dr kata dia tolong untuk bukakan bukaan plus contraction yg dh makin kerap. After that I was transfered to the ward for the night. Memanglah tak boleh tidur tambah lg dengan dua belts yg melilit perut to monitor contraction and heart beat baby kan.

8 Jan 2013

I was commisioned into the service on this date 10 years ago and I was wheeled into the labour room at the same time I received my scroll, at about 1000H. I struggled with the pain and knowing yg there is no opening yet and baby position is still high, I have trouble to stay upbeat and positive. Just when the Dr help to speed up the opening dgn pecahkan air ketuban, the real pain of labour started. Gynae keluar masuk to monitor my progress and finally around 1200 camtu, pakar O&G, Brig Jen Dato' Dr Razak masuk to explain the real deal. He told me that emergency caesarian had to be performed sebab baby heartbeat is getting slower and my pelvic bone is small and normal delivery is difficult. Baby position is not helping normal delivery to progress. Sebab apa nanti I have to reconfirm dengan hubby sebab by then I was delirious with pain I barely acknowledged apa yg Dato'cakap. Yg I ingat I senyum bila dia kata takkan nak dapat anak pun menangis...haha.
So, I was transfered to the OT about an hour later. Masa tu gynae dtg buat VE again. If I was not in too much pain, memang I nak cakap tak yah la seksa I lagi.hehe. When she said, my cervic dh dilated at 8 cm dah, I macam confused, boleh go for normal delivery tak? But she said the risk is still there so pasrah la kena sembelih lg my tummy. I remember being so tired and I slept on and off during the surgery. Alhamdulillah Allah SWT permudahkan urusan kali ni and tepat jam 1414H, 8 Jan 2013, our second son was delivered to this world.
He was born with umbilical cord tangled around his neck. That was why I cannot deliver him through normal delivery. Alhamdulillah the cord was loosely tangled, otherwise it could lead to something more serious. Misalnya if I insisted for normal delivery juga.
Hubby was there, in tears bila Dr cakap we have to opt for the emergency c-sect. I lak rasa legaaaaaa, dalam hati bleh cakap lagi, cepatlah belah perutku. Sebabnya contraction memang dah full force tapi Dr kata tahan, tahan, jgn push. Uishhhhh.. cakap memang la senang kan tapi orang yang nak kena buat ni la yg rasa sangat susah. Naturally bila bukaan dah sampai 8 cm plus contraction dh kuat, kita automatically akan meneran tanpa disengajakan betul tak? But, Dr ada reason when they asked not to push.
Lepas keluar dari OT they placed me at recovery ward for awhile sebelum I was wheeled to the Observation Ward. Usually after a night at Observation Ward tu dah boleh masuk ward biasa dah tapi disebabkan I have few problem post op maka I stayed there until I was discharged.

To be continued...
Published with Blogger-droid v1.7.4